"פערי התיווך שיש במחירי הפירות וירקות מגיעים למאות אחוזים"

    שלמה בן יוסף No Comments on "פערי התיווך שיש במחירי הפירות וירקות מגיעים למאות אחוזים"
    11:48
    02.05.24
    אתר קול חי No Comments on צפו: הכנסייה הגדולה של לב לאחים במעמד גדולי ישראל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת תדון בקרוב בפיקוח על פערי השיווק של פירות וירקות, על מנת שבפני הצרכן תעמוד שקיפות מלאה על המחיר אותו שילמו הסוחרים בשרשרת השיווק ופער התיווך ייחשף בפני הלקוח. כך החליטה היום מליאת הכנסת פה אחד, בהתאם להצעתו של סגן יו"ר הכנסת, ח"כ הרב אורי מקלב.

    "כאשר צרכן רוכש ק"ג עגבניות, ק"ג מלפפונים, מן הראוי שיידע כמה זה עלה למי שמוכר לו וכמה שיעור הרווח שלו", הסביר אורי מקלב מעל דוכן הכנסת. "פערי התיווך שיש במחירי הפירות וירקות מגיעים למאות אחוזים. סיפר אחד הח"כים בוועדת הכלכלה כי כאשר היה חקלאי היה מוכר ק"ג עגבניות בשני שקלים ומכרו את זה אחר כך בחנויות בשמונה שקלים ויותר".

    לדברי ח"כ מקלב, אין עוד מוצרים בשוק שיש בהם פערי תיווך כה גדולים בין פערי התיווך, כמו במקרה של הפירות והירקות. "החקלאים מוכרים לסיטונאים, הם מוכרים לקמעונאיים ואלה בשורה התחתונה לצרכנים ושורת הרווח של כל אחד מהספקים עולה. לפני שלושה חודשים הייתה בדיקה בין המועצה לצרכנות לבין התאחדות האיכרים, ובמדגם של 168 חנויות נמצאו פערים של 150% באשכוליות, 125% באבוקדו וכן הלאה. פרי שהחקלאי מכר בשקל וחצי נמכר לצרכן בחמישה בשישה שקלים".

    לנוכח הזינוק החד במחירי הפירות והירקות בשנים האחרונות, הרבה מעבר למדד המחירים לצרכן, הגיש מקלב הצעת חוק לפיקוח על מחירי הפירות והירקות ופערי התיווך העצומים בתחום. אלא שהממשלה, באמצעות שר הכלכלה, הודיעה כי היא מתנגדת להצעת החוק. "בקדנציה הקודמת משרד החקלאות תמך בהצעה. כל הגורמים המקצועיים אומרים שהפיקוח פה חשוב מאוד. החקלאים דורשים זאת, הצרכנים צורחים כדי שזה יהיה, אבל מי מתנגד למהלך שיוזיל מחירים בשוק – הממשלה, זו שטוענת שהיא חפצה להפחית מחירים ולעודד תחרות. הלוביסטים של הרשתות התנגדו אז להצעה, וכנראה שהלוביסטים הצליחו הפעם להפעיל את השפעתם גם על הממשלה שתפעל נגד יעדים שהיא עצמה הכריזה עליהם", הוסיף.

    לנוכח התנגדות הממשלה להצעת החוק, אישרה מליאת הכנסת פה אחד להעלות את הנושא לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, על מנת שניתן יהיה לקדם את השקיפות בענף לתועלת הצרכנים. "הצגת פערי המחירים ושקיפות תביא לתחרות הכי טובה שיכולה להיות. מצד אחד איננו מציבים שום בעיה של פיקוח על מחירים, ומצד אנו גורמים לתחרות, של צרכן יודע בכמה הסוחר קנה ובכמה הוא מוכר לו. אין עוד מוצר שיש בו פראות כמו במחיר פירות ורקות ומן הראוי שהנושא יהיה מפוקח".



    0 תגובות